mandag 14. november 2011

Hjemmelaget potetgull!

Prøvde meg for første gang på hjemmelagd potetgull, og fant ut at det var ganske snedig i grunn. Tok ikke lang tid, og du slipper å springe på butikken hvis du plutselig får potetgull-sug. Jeg synes faktisk det smakte som helt vanlig potetgull, bortsett fra at jeg brukte litt for mye pepper, samt av noen av flakene ble litt myke.

Først skjærer du opp potet (skrellet eller uskrellet spiller ingen rolle. Jeg skrelte dem), jeg brukte ostehøvel. Skivene krymper i ovnen, så gjør ingenting om det er god størrelse på skivene. Legg skivene i kaldt vann i et kvarters tid.



Tørk skivene godt. Ta litt matolje (ikke overdriv) i en plastpose, og legg skivene i. Rist godt, så alle skivene får olje på seg. Fordel på en stekeplate med bakepapir, og krydre etter ønske. (Jeg brukte salt og pepper.)



Stek på 220 grader i ca. 10 minutter. Pass på, de har lett for å brenne seg.
Legg de ferdige skivene på tørkepapir etterpå.


8 kommentarer:

  1. naaaaam. derre ska æ også prøv :D sørlandschips <3 må kjøp mæ en potet imårra.

    SvarSlett
  2. Tror dæm bli mer crispy om skivan e temmelig tynn! :p

    SvarSlett
  3. hahaha, om man skjær skiva med osthøvel istedet for kniv da? du og ordn dæ glitterkjole, man betale jo i februar (satse på at æ e rik da, lite trulig meeeeeen), så kan vi vær diskokula sammens :D

    SvarSlett
  4. Haha, høres herlig ut :b Va ostehøvel æ brukt! Prøve idag og, men da bruke æ potetskrellern. da bør dæm bli tynn og crispy da!

    SvarSlett
  5. NAMZ. ævå ska sykt kjøp pottet no, æ har itj orka enda bare, bahaa. vinterdvalen har satt inn!

    SvarSlett
  6. Namz.... Dætti var snadder. Je skar jommen meg prøve detti en gong tel.

    SvarSlett
  7. første gang gikk det fint, men kunne kanskje tørket lenger etter steking, for de var litt myke....

    andre gang var fiasko :S jeg lot de tørke over natten FØR jeg stekte de....... det var ikkje lurt :S

    -hanne-

    SvarSlett
  8. Bruker du varmluft eller over og under varme når du skal steke dem?

    SvarSlett